BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE OEBELE EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1974 Provinciale Zeeuwse Courant - Schrijver van 'Hamelen' gelooft in creatief kijken

Woensdag 27 februari 1974

Harry Geelen doet over afleveringen drie dagen
‘Vroeger was kinder-tv zo oubollig’

Provinciale Zeeuwse Courant 27 februari 1974Harry Geelen (35), de man die voor de KRO de serie "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?", heeft bedacht, heeft weinig moeite met schrijven. Hij is wat je noemt een "snelschrijver". Bij het jubileum van koningin Juliana schreef hij in een paar dagen de tekst voor een kindermusical-elpee.

Even snel als hij de liedjes bedacht componeerde Joop Stokkermans aan de andere kant van de telefoonlijn de muziek. Hamelen maakt Harry Geelen altijd twee afleveringen vooruit. Niet alleen is dat nodig voor de mensen achter de schermen, als hij ziek wordt kan de serie toch door gaan. Er zijn vier vaste mensen: Rob de Nijs, Ab Hofstee, Martin Brozius en Loeki Knol. Zij die in een aflevering een gastrol spelen zijn bij Geelen al bekend als hij het verhaal schrijft want hij kiest ze zelf uit. André van den Heuvel heeft een tijdje tot zijn - aangetrouwde - familie behoord en door hem kent hij veel mensen van het toneel. De Nederlandse acteur vindt het leuk om in Hamelen te spelen. "D'r zijn er een paar die niet kunnen en ééntje, ik noem z'n naam niet, wil alleen voor een exorbitant hoog bedrag. Die had artistiek geen enkele boodschap zei hij en wilde daarom alleen voor veel geld".

Geelen kan zich wel indenken dat er acteurs zijn die huiverig zijn voor kinder-tv toneel. "Als je de traditie van die kinderseries ziet kan ik het me best voorstellen dat ze zouden weigeren. En bovendien, als je geen kinderen hebt, kijk je toch ook niet naar die kinderseries!". Wat er vroeger aan kinder-tv kost werd gepresenteerd ging altijd “op een oubollige, padvindersmanier", vindt de schrijver. "Zo van, kom 'ns jongens, klap eens in die handjes”. Harry Geelen had daar geen zin in. Hij richt zich in eerste instantie niet op de kennis, de woordenschat van de kinderen waarvoor hij schrijft. Anders leren ze er nooit iets bij, redeneert hij. Geelen gelooft in creatief kijken: "De kinderen moeten hun eigen interpretatie geven van wat er gebeurt en wordt gezegd. Ze moeten denken: dat gebeurt zeker daar of daarom. Maar het moet niet te ingewikkeld gemaakt worden want dan lopen ze weg. Het moet vooral wonderlijk zijn".

Rattenvanger
Wat Geelen op het kinderwerk van vroeger ook tegen heeft is de muziek. "Altijd weer die verdomde muziek van Lien Dreese. Logge, lompe ritmes". Stokkermans die voor Hamelen componeert maakt juist veel moeilijker schema's en maatwisselingen dan voor 'volwassen' liedjes: "Dat vindt hij artistiek nodig. Er gebeuren grillige, schichtige dingen waardoor hun aandacht blijft". Toen Harry Geelen achttien afleveringen terug met de serie begon ging hij uit van het oorspronkelijke eind van "De rattenvanger van Hamelen". Dat eindigt met de rattenvanger die met de kindertjes achter zich aan in de bergen verdwijnt. Harry Geelen is daar begonnen met zijn verhaal.

Er is niet veel veranderd in de loop der serie gelooft hij. Alleen: "Ik schrijf het kundiger. Dat komt ook door zo'n vast team. Dat werkt veel prettiger. De vorm is er nu duidelijk. Het wordt ook volwassener benaderd nu. In het begin beschouwde iedereen het meer als een kinderstuk”. Hamelen wordt door hem omschreven als een sprookje. Waarin continu onverwachte dingen gebeuren. De kinderen die ernaar kijken zijn tussen de negen en veertien jaar oud. De kijkdichtheid is gemiddeld 35 procent en daar zitten óók 3,5 miljoen volwassenen bij. De waardering van Hamelen bedraagt 73, dat is hoger dan de "Stratemakeropzeeshow". Als Coronationstreet bezig is en Hamelen begint, schakelt een derde deel van de kijkers naar Coronationstreet over.

Harry Geelen heeft op een sprookjesachtige sfeer gemikt omdat hem die aansprak. Hij werd daarbij geïnspireerd door boeken als "Alice in Wonderland" en "In de ban van de ring" van Tolkien. "Er is een grondgedachte die alle avonturen bindt. Ik kan het einde rekken zolang ik wil. Ik weet ook niet hoe ’t afloopt". Harry Geelen, wiens naam ook aan Oebele was verbonden, schrijft een Hamelendeel in een dag of drie maar hij zit er wel eens een week tegenaan te hikken. Gelukkig is er nog ander werk dat zijn aandacht afleidt. Hij is als tekenaar, "creative director", verbonden aan de Marten Toonder Studio's en geeft les aan de Amsterdamse Rietveld Academie, in tekenen.

Nieuwe series
Hij heeft momenteel twee nieuwe series in zijn hoofd. Onder leiding van regisseur Bram van Erkel zijn al opnamen gemaakt voor een kinderdetective-serie voor leerlingen van de hoogste klassen van de lagere school. Bob de Lange, Andrea Domburg, Steye van Brandenberg spelen erin. Titel: Moord en brand; uitzending 4 april. *
Misdaad voor kinderen: Geelen: "Ja, ik zie geen verschil tussen kinderen en volwassenen als het om misdaad op het scherm gaat. Als het goed is voor grote mensen is het ook goed voor kinderen. Daarin moet je niet hypocriet zijn. Maar die kinderen worden in dezelfde wereld groot als wij uiteindelijk."

Een andere serie waar Harry Geelen aan heeft gewerkt is Q en Q, twee jongetjes uit verschillende milieus die iets ontdekken dat op een misdrijf lijkt en dat gaan uitpluizen. Er komen dertien halfuurs afleveringen. Hij zit al acht jaar bij de KRO "gebakken". Voor kindertoneel. "Ze vragen je niet voor een volwassenenserie. Daarom ben ik er zelf maar mee gekomen." Van Hamelen naar een serie voor volwassenen vergt wel enige omschakeling in denken. En je moet de dialoog aanpassen, je verplaatsen in een andere mentaliteit. Geelen "stoeit" met het idee.

* Dit zou de televisiefilm 'n Meester minder worden - red. 


© Provinciale Zeeuwse Courant

Reageer en deel Hamelen met anderen

 

Contact

Via e-mail