BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE OEBELE EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1972 Jamin Junior - Hoe kom je op de TV?

Nr. 26, 1972

Thera Esling

1972 Jamin

Beste Jamin Junior, beste Thera, ik wil graag op de tv. In een leuk programma of een spannende serie. Of in de reclame. Als ik maar op de tv kom. Maar hoe doe je dat? Naar wie moet ik schrijven, wie moet ik opbellen?
Dat is de vraag die ons vaak gesteld wordt, in de vele brieven die we ontvangen. Hieronder zullen we proberen er een antwoord op te geven. We beginnen met de programma's van de soort: vóór de jeugd en dóór de jeugd. Zoals Oebele (dat nu niet meer bestaat), de Weg naar Hamelen (van de KRO), Stuif es in (AVRO) en Kleine mensen hebben grote wensen (TROS).
Bij de Weg naar Hamelen wordt gezongen door het kinderkoor van Henk van der Velde. Wie in het koor zit, komt dan vanzelf op de tv. Wat niet wil zeggen, dat als je in een koortje gaat, je dan altijd op de tv komt!
Ook gebeurt het wel eens, dat de omroepvereniging een hele school of een schoolklas uitnodigt voor het meedoen aan een programma. Bij Oebele was dat zo, bij Klassewerk en bij jeugdkwisprogramma's. Ook daar is het dus: geduldig afwachten tot je school aan de beurt komt.

1000 brieven
Je kunt het ook anders aanpakken. Een brief schrijven naar een omroepvereniging en vragen of je mee mag doen aan een programma. Valt je keus op Stuif es in, dan moet je wel iets bijzonders kunnen om voor de camera te komen. Stuif es in, dat al vier jaar op het scherm is, heeft al heel wat buitenbeentjes te zien gegeven. Een groep kinderen die kon koorddansen, een andere groep die op doedelzakken speelde, een jongen die antieke munten had gevonden, een jongen die heel knap kon goochelen, enzovoort. Dus, je moet wel ergens in uitblinken of met iets nieuws of speciaals komen.
En weet wat je begint als je een brief schrijft. Want de AVRO ontvangt elke maand wel 1000 brieven. Allemaal van jongens en meisjes die iets voor Stuif es in hebben. Maar het programma biedt ruimte aan niet meer dan een stuk of tien jongens en meisjes. Dat betekent onvermijdelijk dat elke maand zowat 990 briefschrijvers teleurgesteld moeten worden. Niets aan te doen.
Ook het programma van de Tros, Kleine mensen hebben grote wensen, krijgt 1000 of meer brieven per maand. En je weet het, als je er wel eens een uitzending van gezien hebt: meestal kan per uitzending maar de wens van een paar jongens of meisjes vervuld worden.
Maar ook hier geldt: wie niet waagt, wie niet wint. Dus je kunt er altijd een brief of briefkaart aan wagen.
Het programma bestaat al enkele jaren. In die tijd zijn heel wat wensen vervuld. Om er een paar te noemen: een jongen van negen mocht met een straaljager mee de lucht in. Een andere jongen mocht een baantje schaatsen met Ard Schenk. Een meisje mocht met violist Herman Krebbers samen vioolspelen. Een jongen van tien mocht een dagje mee met de witte Porsches van de Rijkspolitie. Enzovoort. Als je een klein kansje wilt maken om in dit programma te komen, moet je natuurlijk wel een wens hebben die op de tv verwezenlijkt kan worden. Wat bijvoorbeeld niet kan, is een meisje in een jongen veranderen, zoals in een brief werd gevraagd!

Ster-kinderen
Dan hebben we nog de Ster-reclame. Veel jongens en meisjes die Japie met dat merkbrood zien, dat Zeeuwse meisje met haar margarine en noem maar op, komen op het idee om de Ster op te bellen. Met de vraag: mogen we ook met een reclamefilmpje meedoen?
Maar de Ster zendt die filmpjes alleen maar uit. Dus daar ben je bij het verkeerde adres. Je moet bij de tv-produktiemaatschappijen zijn. Die maken die filmpjes namelijk. Zij zoeken de jongens of meisjes, als die nodig zijn, zelf uit. Of ze laten dat doen door modellenburo's. Als je dus persé aan een reclamefilmpje wilt meedoen, moet je zo'n produktiemaatschappij schrijven. Joop Geesink, Brediusweg 43 Bussum, om er maar één te noemen.
En verder kun je een modellenburo schrijven. We noemen er twee: Modelplanning, Prinsengracht 678 Amsterdam en Thonhauzer, Sarphatistraat 109, Amsterdam.
Modellenburo's zijn er om de tv-film en reclame-film produktiemaatschappijen aan de gewenste modellen te helpen. Dat kunnen volwassenen zijn, maar ook kinderen of tieners. Het kan gebeuren dat voor een filmpje een jongen een flesje frisdrank inschenkt. Dat een meisje met een verpakt brood door het koren huppelt. Of met een hond in het gras stoeit en noem maar op. Als je zo'n modellenburo belt, is er lang niet altijd werk voor je. Wel over een week of over een paar maanden misschien. Daarom hebben ze gegevens van je nodig, die ze later kunnen naslaan. Gegevens als: naam, adres, geboortedatum, lengte, gewicht, haarkleur, oogkleur. En behalve een pasfoto, je specialiteiten als je die hebt.
Kun je een beetje dansen, heb je aan toneel gedaan, spreek je ook vreemde talen, enz. Dat kan belangrijk zijn, voor de soort rol die gespeeld moet worden. Sommige reclamespots worden ook in Duitsland of Engeland voor de tv vertoond. Dan is het van belang of je ook Duits en Engels spreekt. Een andere keer moet er een liedje over een bromfiets of een snoepje worden gezongen. Dan ben je met zangervaring in het voordeel. Modelplanning richt zich voornamelijk op showlopen (mode), fotomodel en tv-reclame. Thonhauzer zorgt ook nog voor rollen in tv-series. Nederlandse series als bijvoorbeeld Klop op de Deur, Kleine Zielen en Kleine Waarheid. Films dito.
Vóór je voor een rol gevraagd wordt, moet je auditeren zoals dat heet. Dat is een stukje toneelspelen op proef. Dan kunnen ze zien of je geschikt bent voor rol. Meestal wordt er uit velen een keus gemaakt. Is dat gebeurd, dan volgen de repetities en dan de opnamen, die tenslotte via de tv worden uitgezonden.

Arbeidsinspectie
Natuurlijk moet je, om aan een tv-film of reclame-spot mee te doen, toestemming van je ouders hebben. Maar dan ben je er nog niet! De arbeidsinspectie heeft namelijk het laatste woord. Des te meer als je nog geen veertien bent en dus leerplichtig.
Het modellenburo of de tv-produktiemaatschappij moet toestemming vragen aan de arbeidsinspectie. De arbeidsinspectie beoordeelt het optreden van een kind of tiener van geval tot geval. Moet er voor de buitenopnamen bijvoorbeeld, een dag van school verzuimd worden, dan willen ze weten of je schoolprestaties redelijk zijn. Dan wordt het schoolhoofd om advies gevraagd. Ook wil de arbeidsinspectie weten waar precies de opnamen gemaakt worden. Is dat in een café of boven op een hijskraan, dan wordt geen toestemming gegeven. De geestelijke en lichamelijke gezondheid zou dan namelijk in gevaar kunnen komen. Maar tegen een studio of een speeltuin als „locatie" is door gaans geen bezwaar. Je gezondheid weegt het zwaarst voor de arbeidsinspectie. Nachtopnamen worden om die reden dan ook zelden goedgekeurd.
Tot slot de vraag: wat kun je met optreden voor de tv verdienen? Dat hangt er van af. Bij kwisprogramma's in schoolverband, vaak alleen reiskosten en verblijfkosten (spoorkaartje en broodjes met koffie of limonade).
Bij reclamewerk wisselt het van f 50,— tot f 150,— per opnamedag. Soms meer, soms minder. Het hangt van de moeilijkheid van de rol af. Veel succes en tot ziens op de beeldbuis!


© Jamin NV

Reageer en deel Hamelen met anderen