BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE OEBELE EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1989 Studio - Hamelen op herhaling

4 november 1989

tekst: Lidy Deutekom

Studio 4 november 1989Maandag herhaalt de KRO de eerste van zes afleveringen van het in de jaren zeventig bijzonder populaire jeugdprogramma Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? (Ned. 1, 17.40). Studio zocht drie hoofdrolspelers van toen op: Rob de Nijs, Loeki Knol en Martin Brozius. Hoe kijken zij terug op Hamelen?

'Dit is de nog lang niet afgelopen serie Kunt u mij de Weg naar Hamelen vertellen, meneer?'. Met deze woorden werd steevast een nieuwe aflevering ingeluid van een van de langste en populairste kinderseries (waar ook menige volwassene graag naar keek) uit de jaren zeventig. Waar het bekende sprookje van de rattenvanger van Hamelen eindigde, begonnen de door Harrie Geelen geschreven en door Joop Stokkermans van muziek voorziene avonturen van de kinderen van Hamelen en vier volwassenen: Bertram Bierenbroodspot (Rob de Nijs), zijn verloofde de burgemeestersdochter Lidwientje (aanvankelijk Ida Bons, Loeki Knol), poortwachter Aernout Koffij (Martin Brozius) en stadsomroeper Hildebrandt Brom (de in 1985 overleden Ab Hofstee). De nog levende hoofdrolspelers van toen zijn het er helemaal over eens: het is leuk dat er zes afleveringen van Hamelen worden herhaald, maar het is vreselijk jammer dat de meeste banden zijn uitgewist. Eigenlijk vinden ze het ook wel een beetje een schande dat zo'n kostbare serie zomaar grotendeels kon verdwijnen.

Rob de Nijs: 'Elke keer als ik het woord Hamelen hoor, is mijn reactie een beetje ambivalent: aan de ene kant voel ik pijn en verdriet omdat er praktisch niets meer van bestaat, aan de andere kant heb ik de herinnering aan een heel erg leuke tijd. Hadden we toen maar geweten wat nu allemaal mogelijk is met video en zo. Je zou dan Hamelen zo weer compleet kunnen uitzenden. Zelfs in het buitenland. De schrijver, Geelen, vind ik nog steeds een man die aan het geniale grenst wat betreft zijn fantasie. Hij mocht overigens niet op de scene komen van regisseuse Tineke Roeffen omdat hij altijd zo grillig was dat hij na veertien dagen repeteren nog veranderingen wilde aanbrengen als we met de opnamen bezig waren'. Twijfels of het programma bij de jeugd van nu wel succes heeft kennen ze geen van drieën. Loeki Knol: 'Ik ben ervan overtuigd dat het zal aanslaan. Het is een heel modern sprookje. Ik vind eigenlijk dat het zijn tijd ver vooruit was.' Martin Brozius: 'De kinderen van nu zullen er eerst een beetje in moeten groeien om bet verhaal op te nemen, maar ik ben er niet huiverig voor, want het is tijdloos, met schitterende liedjes, fantasievol, met veel liefde geproduceerd, rijk aangekleed, voorzien van prachtige decors. Ik geloof niet dat zoiets nu nog op die manier geproduceerd zou kunnen worden.'

Rob de Nijs: 'Het is het soort sprookje dat nog steeds wordt gemaakt. Een beetje bizar, met een vleugje horror. Zo waren sprookjes in 1800 opgebouwd en zo zitten ze nog steeds in elkaar.' Hun aandeel in Hamelen heeft ook duidelijk invloed gehad op het verloop van hun verdere carrière. Loeki Knol: 'Ik heb er door leren acteren. Voor die tijd had ik alleen maar gezongen. Ik had Nieuwe Oogst gewonnen en een Zilveren Harp toen regisseuse Tineke Roeffen mij vroeg voor Hamelen. Daarna ben ik meer gaan acteren. Ik heb musicals gedaan, volkstoneel en komedies. Mijn mimiek is door Hamelen veel beter geworden. Er waren grote acteurs bij, van wie ik veel heb geleerd.'

Rob de Nijs: 'Er werd door het hele grote acteursbestand van Nederland in gespeeld. Ze vochten om een keer mee te mogen doen. Op een gegeven moment was het zelfs zo dat je als acteur niet meetelde als je nog niet in Hamelen had gespeeld.' Martin Brozius: 'Voor Hamelen deed ik hoofdzakelijk aan cabaret en musical. Naar aanleiding van mijn rol als Aernout Koffij vroeg Beppie Nooy mij als acteur voor het Amsterdams Volkstoneel en nodigde Jan Keja mij uit Ren je rot te presenteren. Daarna ben ik voor meer kinderuitzendingen gevraagd. Door Hamelen ben ik uiteindelijk veel voor de jeugd blijven werken.'

Loeki Knol heeft de figuur van Lidwientje Walg indertijd een naturel karakter willen meegeven. 'Zoals ik toen zelf min of meer was. De Loeki van toen was net als Lidwientje een beetje stil en verlegen, nog niet zo driest in alles. Als ik Lidwientje nu nog eens zou moeten spelen, zou het een ontzettend brutale opdonder zijn, minder lief, feller.' Rob de Nijs over Bertram: 'Hij is de held pur sang, de jeune premier, de man die eigenlijk niets fout kan doen. In feite niet zo erg menselijk, ware het niet dat Harrie Geelen hem toch nog een paar foutjes toedichtte, zoals jaloezie wanneer iemand te veel aandacht aan zijn verloofde Lidwientje besteedt. Verder is het gewoon een leuke jongen die bovendien aardige liedjes zingt.' Martin Brozius over Aernout Koffij: ‘Een beetje angstig uitgevallen type, naief ook. Ja knikkend als het nee moet zijn en gauw nee zeggen als iedereen denkt dat het ja is. Samen met Hildebrand Brom vormt hij een komisch span, zoiets als de Dikke en de Dunne.’

Deze drie hoofdrolspelers zijn na het beëindigen van de serie in 1976 ieder een eigen kant opgegaan, maar nu nog steeds volop actief in de theaterwereld. Loeki Knol reist momenteel het land door met haar liedjesprogramma Cafe-chantant, Martin Brozius werkt aan familieprogramma's, verzorgt nog steeds kindervoorstellingen en is binnenkort op televisie te zien als gastacteur in Medisch Centrum West en Rob de Nijs is onlangs gestart met een concerttour onder de titel De reiziger. 


© Studio

Reageer en deel Hamelen met anderen